יפעת דוננברג   052-2585291

אימון, ייעוץ והכוונה למשפחתיות מאוזנת וקשובה - יפעת דננברג | כלים קשובים

הגעת לגיל שאפשר להתחיל?

הרבה הורים מתלבטים בשאלה, מתי נכון הזמן להיכנע ולקנות מכשיר טלפון אישי לילד.
מכשיר טלפון אישי משנה את עולמו של הילד, לכן ההתלבטות לגבי הגיל הנכון חשובה, כמו גם ההנחיה לפני הכניסה לעולם החדש וההסכמים לגבי העולם הזה.

מכירים את הטענות:
"רק לי אין סמארטפון מבין החברים. כולם עם טלפונים, מתכתבים וצוחקים ביניהם".
"כל הבנות בקבוצת וואטסאפ משלהן ורק אני בחוץ, בגלל זה אין לי חברות".

טוב ברור שפעם יהיה לו טלפון. השאלה מתי? איזה? כמה מתקדם הטלפון צריך להיות? מה עם הסכנות הבריאותיות? איך אוכל לשלוט במה שהוא ייחשף אליו דרך הטלפון?
ההחלטה מתי לקנות צריכה להיות בסופו של דבר של ההורים בלבד, ולא בגלל שהילד טוען שרק לו אין. או לחץ חברתי כזה או אחר.
עניין זה כשלעצמו הוא כבר למידה. הילד לומד מיתוך ההתנהגות שלכם איך מקבלים החלטות ע"פ מה שנכון לכם באמת ולא מתוך לחץ חברתי.
התחילו בשיחה בה תקשיבו לצרכי הילד, תוך שילוב הערכים המנחים אתכם.

מגיל תשע, כאשר הילד עצמאי, הולך וחוזר מבית הספר, מחוגים וחברים לבד, ונמצא לבד בבית זמן ממושך – תוכלו לרכוש עבורו מכשיר נייד. לפני כן, כדאי לבדוק את בשלותו מהבחינות הבאות:

• יכולת הילד לשמור על אביזריו- האם מבין כי המכשיר יקר ומסוגל לדאוג לשמירתו?
• האחריות החברתית שלו – האם הוא מודע לסכנות של שימוש /פרסום של מידע פרטי ותמונות של אדם אחר ברשת.
• דחיית סיפוקים – לא בכל רגע נתון ניתן להשתמש במכשיר, ישנם בתי ספר אליהם אסור להכניס מכשירים ניידים. כמו כן, מסיבות בריאותיות אי אפשר להיות צמודים לסמארטפון שעות רבות.
• עמידה בהסכמים – האם הילד יכול לעמוד בהסכם? האם צפויים לכם ויכוחים עימו סביב זמן השימוש בו?

איך לערוך הסכם עם הילד?

תפקידנו כהורים הוא לשים לב למשך הזמן בו ילדינו מבלים מול הסמארטפון, תוך עריכת הסכם המקובל על שני הצדדים. הסכמים מונעים קונפליקטים – כאשר אנו צופים חיכוכים סביב נושא מסוים, כדאי לעשות הסכם מראש.

את ההסכם מתחילים בתיאום ציפיות – חשוב לברר עם הילד מהם צרכיו: מה הוא אוהב, על מה היה מוכן לוותר, לכמה זמן מסך הוא זקוק וכן הלאה. מתפקידנו להיות קשובים לדברי הילד יחד עם זאת להסביר את חשיבות הגבלת השימוש בסמארטפון, ההשלכות הבריאותיות והחברתיות וקביעת הגבולות לגבי מינון השימוש במכשיר והזמן המתאים לכך. חשוב להגדיר זמנים ומקומות שהשימוש בסמארטפון לא מקובל עלינו, לדוגמה בזמן ארוחות משותפון, בחדר לפני השינה…

חשוב שהמסר לילד יהיה ברור: אנו ממלאים את תפקידנו לדאוג לילד ולבריאותו. הילד צריך לדעת שלא מדובר ב"מלחמה", אלא אחריות ודאגה. במקרה זה, יש לשים דגש על האחריות החברתית. ילדים רבים אינם מודעים לסכנות ברשת ולכן חלק מתפקידנו ההורי הוא ללמד אותם וליידע אותם בסכנות הללו.

חשוב להתמיד בכיבוד ההסכם לאורך זמן, כך שני הצדדים יעריכו אותו, ויתנהלו בהתאם אליו ללא מאבקי כוח וכעס, אלא מתוך כבוד והבנה.
מומלץ לסכים מראש על דרכי פעולה במידה והילד לא יעמוד בהסכם סביב השימוש במכשיר.
ואל תשכחו, דוגמה אישית היא כלל ראשון בחינוך- גם אנו לא נתעסק בטלפון באמצע שיחה עם הילד או ארוחה משפחתית. לעיתים עלינו להגביל את שימוש שלנו בטלפון למען עמידה בגבולות אותם הצבנו לילדינו.

בהצלחה!

השאר תגובה