יפעת דוננברג   052-2585291

אימון, ייעוץ והכוונה למשפחתיות מאוזנת וקשובה - יפעת דננברג | כלים קשובים

כניסה ויציאה משיגרה

גז, ברקס, ניוטרל, גזזזז, חריקה – ברקס

רק נגמר החופש הגדול והנה שוב חופשות, שוב יוצאים משיגרה. יש ילדים ששינויים בשיגרה לא טובים להם.

 

אז נכון, ילדים צריכים שיגרה, המשכיות ומסגרת, כדי לסגל לעצמם רוטינות, הרגלים, להפנים חוקים וגבולות חדשים…

אבל אם חודש ספטמבר מזמן לנו כניסה ויציאה מהשיגרה לפחות ננצל את המציאות הזאת לטובתנו ולטובתם של הילדים שלנו.

יש כמה דרכים שבהן ניתן לנצל את המצב הזה לטובה ולהפוך את תקופת החגים להזדמנות.

 

  1. כניסה הדרגתית למערכת
    כמה ימים של לימודים – כמה ימים של חופש, מערער ככל שזה נשמע, הסידור הזה מאפשר לילדים שלכם להתוודע לכללים, לחוקים ולמצופה מהם במנות קטנות, להכיל את המידע ולעכל אותו תוך שהם מצליחים להתאוורר ולשחרר את הלחץ.
    כך גם לגבי הגבולות בבית. יש גבולות של חופש וגבולות של שיגרה (שינה, חוגים, תרגול הלימודים אחה"צ) גם לזה הם יוכלו להתרגל בהדרגה.
    איך אפשר לעזור להם בזה? כשיוצאים לחופשה, רצוי לדבר ולשוחח על מה שקורה בבית הספר, על ההתנהגות בשיעורים ובהפסקות, לתרגל, לבצע סימולציות ו"לשחק בכאילו", להטמעה והפנמה טובים יותר בתנאים רגועים וללא לחץ.
    גם בבית חשוב לשמור על עקביות. בימים של שיגרה לנהל רוטינות של שיגרה ובימים של חופש לאפשר יותר חופש.
  2. חיזוק הביטחון והדימוי העצמי
    העובדה שהחודש זרוע חופשות, היא הזדמנות מצוינת לעבוד עם הילדים באופן נקודתי על מטרה ספציפית שתאפשר להם לחוש בעלי ערך, בין אם בתחום הלימודי, בתחום החברתי או כל תחום אחר.
    איך אפשר לעזור להם בזה? לבחור תחום שבו הילד זקוק לחיזוק, או לחילופין לבחור תחום שבו הוא חזק ממילא ולהעצים אותו. זה יכול להיות מתמטיקה או כדורגל, מוסיקה או אנגלית ועוד ועוד. להפוך את העיסוק בתחום לכייפי ולחוויתי ולטעת בילד תחושה של כוח ושל הצלחה, כך שכשיחזור לבית הספר אחרי החגים, יהיה לו את ה "המשהו שלו" שהוא הוא יכול לזהור.
  3. להיפרד בהדרגה מהישן.
    החופשות וסופי השבוע התדירים מאפשרים לחזור לרגע לגעת בישן והמוכר. אם עברתם דירה או הילד שלכם עבר גן או בית ספר, החופשות הן הזדמנות להיפגש עם החברים הישנים, עם הגננת או עם צוות המורים בבית הספר הישן.
    הרבה פעמים חיבוק כזה יכול לתת הרבה כוח למעבר. הילד בטח ישאל איך במקום החדש ומתוך זה שהוא יספר יתגלו לו הכוחות של עצמו, מה טוב ונעים במקום החדש.
  4.  איתור מוקדם וטיפול בקשיים
    אם לילד יש קושי, הדבר הגרוע ביותר שניתן לעשות הוא לחכות לאחרי החגים כדי לראות אם הדברים מסתדרים. אם יש קושי קיים, הוא רק יתעצם, הילד יפתח פער מהכיתה, הדימוי העצמי שלו יפגע ובהמשך יהיה קשה הרבה יותר לטפל. החודש הקרוב הוא הזדמנות להספיק לאתר את הקשיים ולהתחיל לטפל בהם מיידית, כך שהילד יהנה משנת לימודים מוצלחת.
    איך אפשר לעזור בזה? קודם כל להקשיב לילד, להיות עם האצבע על הדופק ולראות אם יש קשיים.
    לא תמיד הילד מתלונן, אבל כדאי לשים לב לסימנים. אם הילד לא אוהב ללכת לבית הספר, אם הוא לא מוכן להכין שיעורים, אם הוא לא מספיק להעתיק בכיתה וחוזר עם שיעורים בכל מקצוע בכל יום, אם יש תלונות מהמורה, אם יש קשים חברתיים, אם יש שינוי בהתנהגות של הילד –כנראה שיש קושי.

 

חשוב לזכור שבהתחלה פחות מלמדים דברים חדשים ויותר חוזרים ובודקים את רמת הכיתה. אם קשה עכשיו סביר להניח שלא יהיה הרבה יותר קל אח"כ.
חשוב לנצל את תקופת ההסתגלות להקשבה ולחיזוק, כך שכשהשיגרה תהיה רציפה וארוכה יהיה קל להחליק לתוכה.

 

 

השאר תגובה