עכשיו היא בעצם באמת מתחילה
רק נגמר החופש הגדול וחופשות החגים התחילו. לא באמת הייתה שיגרה
ילדים ובני נוער רבים (במיוחד אלה ששינויים מאתגרים יותר עבורם) רק עכשיו מבינים שהשנה הזאת באה כדי להישאר.
רק עכשיו בעצם מתחילים את ההסתגלות לשגרה.
יחד עם המעבר מחגים וחופשות לשגרה נוסף המעבר בין הקיץ לחורף. עונת מעבר מאופיינות בחוסר יציבות של הטבע שלעיתים מייצר חוסר איזון גם אצלנו בני האדם.
שני המעברים מתרחשים באותה עת ומייצרים בילבול.
עד שסוף סוף יש ימים של שגרה מתחילות התלונות על כאבי בטן, כאב ראש, כאב גרון, הצטננות ואפילו חום.
סטרס או מצב דחק הוא נושא מדובר ונחקר ביותר כיום. על פי מילון וובסטר סטרס הינו "גורם פיזי, רגשי או נפשי שיוצר מתח בגוף או בנפש ועלול לגרום למחלה". מצבי לחץ סוחטים ומתישים את הגוף חוסר איזון זה משפיע על מערכות שונות בגוף.
לעיתים קרובות לנו ההורים קשה להבחין אם מדובר במחלה אמיתית או בקושי להתמודד עם משימת ההסתגלות.
האמת היא שזה לא ממש משנה מה גורם למה הביצה או התרנגולת. המצב הוא שהילד לא מרגיש טוב ולא רוצה או יכול ללכת לבית הספר.
ילד שטוען שכואב לו מאותת שקשה לו. הכאב הפיזי מתערבב עם הכאב הרגשי והילד עצמו לא לגמרי יכול להבדיל בינהם.
מצד אחד אנחנו מבינים שאם בגלל כל מכאוב נוותר על יום לימודים יהיה קשה יותר וארוך יותר להגיע למצב של שגרה, מצד שני חשוב שנהיה קשובים לאיתותים של הילד שלנו.
מילת המפתח כמו תמיד היא הקשבה ואיזון.
1. כניסה הדרגתית למערכת
כן, כן. עכשיו מתחילה ההסתגלות לשגרה. לא כל הילדים יכולים לקבל את כל מנת השגרה בבת אחת. חשוב להיות קשובים ואפילו להאריך להם את הימים בהדרגה עד שנשים לב שהם מתחזקים ויכולים להחזיק בשגרה למשך כל היום.
גם בבית חשוב לשמור על עקביות. לנהל רוטינות של שיגרה. ללכת לישון מוקדם ולאכול ארוחות מזינות ובזמן.
שגרת ארוחות ושגרת שינה יחזקו את הגוף ויפחיתו את הסיכוי לחלות בעונת המעבר.
2. חיזוק הביטחון והדימוי העצמי
לבחור עם הילד חוג שמלהיב אותו.
איך אפשר לעזור להם בזה? לבחור תחום שבו הוא חזק ולהעצים אותו. זה יכול להיות מתמטיקה או כדורגל, מוסיקה או אנגלית ועוד ועוד. להפוך את העיסוק בתחום לכייפי ולחוויתי ולטעת בילד תחושה של כוח ושל הצלחה, כך שיהיה לו את ה "המשהו שלו" שהוא הוא יכול לזהור.
3. לעודד, לעודד, לעודד.
להזכיר לילד את ההצלחות שלו.
לעודד להגיע לבית הספר גם אם מרגישים קצת לא טוב בבוקר לעודד כל התגברות על קושי. יש פעמים שהתחושה הרעה עוברת זמן קצר אחרי שהיום מתחיל. להקשיב ולהראות לילד שלא מזלזלים בקושי שלו וכמובן מאמינים לו שכרגע הוא מרגיש שרע, עם זאת לעודד את הילד להתגבר.
4. איתור מוקדם וטיפול בקשיים
אם לילד יש קושי, לא לחכות שזה יעבור, הילד יפתח פער מהכיתה, הדימוי העצמי שלו יפגע ובהמשך יהיה קשה הרבה יותר לטפל. זה הזמן לאתר את הקושי ולהתחיל כבר לטפל בו, כך שהילד יהנה משנת לימודים מוצלחת.
איך אפשר לעזור בזה? קודם כל להקשיב לילד, להיות עם האצבע על הדופק ולראות אם יש קשיים.
לא תמיד הילד מתלונן, אבל כדאי לשים לב לסימנים. אם הילד לא אוהב ללכת לבית הספר, אם הוא לא מוכן להכין שיעורים, אם הוא לא מספיק להעתיק בכיתה וחוזר עם שיעורים בכל מקצועות בכל יום, אם יש תלונות מהמורה, אם יש קשים חברתיים, אם יש שינוי בהתנהגות של הילד –כנראה שיש קושי.
כי מה בעצם אנחנו רוצים?
לברך את השנה החדשה ולקבל אותה בחיוך ולאחל לנו שישאר כל השנה.
לברך את השנה החדש בהצלחה, ולאחל לנו שנחווה כמה שיותר הצלחות.
ובריאות כמובן! והרבה!